Login
A Proposed Intensive English Program for the Credit System Secondary Schools
Author
الغامدي ، إيمان علي
Supervisor
Dr. Mohammed M. Al-sofyani
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2018
Hit
5
This study aimed at proposing an IEP to be implemented at the CSSSs; due to the administrative flexibility of the Credit system (CS). In addition, the study aimed at predicting the obstacles that would encounter implementing the proposal and their potential solutions. Also, the study aimed at predicting the possibility of adopting the proposal by the secondary students and English teachers at the CSSSs. To achieve these aims, the mixed method approach was adopted since it integrates qualitative and quantitative inquiries. The qualitative inquiry was represented by the first round of Delphi survey and individual interviews while the quantitative inquiry was represented by the second round of Delphi survey and structured questionnaires. In the qualitative inquiry, fifteen participants engaged including English teachers, supervisors and curriculum developers. While in the quantitative inquiry, sixteen female English teachers and 480 female students participated. Regarding the qualitative data, they were manually analyzed by using the thematic approach, while the quantitative data were processed by SPSS. However, the results of both data, qualitative and quantitative, implied that IEP as an idea was perceived as positive from the majority of the participants, including secondary students, English teachers, English supervisors and developers of the English curriculum. Based on the results of the study, the most important recommendations were: to implement the proposed IEP presented in this study after achieving some requirements and to reconsider the time of teaching English at the secondary stage in KSA.
تقييم الأداء التدريسي لمعلمي التربية الإسلامية بالمرحلة الابتدائية في ضوء المعايير المهنية للمعلم السعودي
Author
الشهري، ظافر محمد ظافر
Supervisor
د. محمد غازي الجودي
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2012
Hit
0
تقييم الأداء التدريسي لمعلمي التربية الإسلامية بالمرحلة الابتدائية في ضوء المعايير المهنية للمعلم السعودي. هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد معايير الأداء التدريسي اللازمة لمعلمي التربية الإسلامية بالمرحلة الابتدائية، كما هدفت أيضا إلى التعرف على واقع الأداء التدريسي لمعلمي التربية الاسلامية بالمرحلة الابتدائية في ضوء المعايير المهنية للمعلم السعودي. عينة الدراسة: تم اختيار عينة الدراسة بطريقة عشوائية من معلمي التربية الإسلامية للمرحلة الابتدائية بمحافظة الطائف حيث بلغت عينة المعلمين (۳۰) معلم من مجتمع الدراسة الأصلي. أداة الدراسة: لتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد بطاقة ملاحظة الأداء التدريسي لمعلمي التربية الإسلامية بالمرحلة الابتدائية. تساؤلات الدراسة: 1- ما هي معايير الأداء التدريسي المناسبة لمعلمي التربية الاسلامية السعوديين بالمرحلة الابتدائية؟ 2- ما مدى توافر معايير الأداء التدريسي المناسبة لمعلمي التربية الاسلامية السعوديين بالمرحلة الابتدائية؟ نتائج الدراسة: أسفرت نتائج الدراسة الحالية عن الآتي: 1- تحديد معايير الأداء التدريسي المناسبة لمعلمي التربية الاسلامية السعوديين بالمرحلة الابتدائية. اشتملت على ثلاثة مجالات مختلفة هي (تخطيط الدرس - تنفيذ الدرس - تقويم الدرس). 2- توافر معايير الأداء التدريسي المناسبة لمعلمي التربية الإسلامية السعوديين بالمرحلة الابتدائية كان متفاوتا فكان مجال التخطيط للدرس هو أكثر المجالات توافراً وممارسة لدى هؤلاء المعلمين، تلاه بعد ذلك مجال تنفيذ الدرس بدرجة متوسطة، وكان مجال تقويم الدرس هو أقل المجالات توافراً وممارسة.
دور المدرسة الثانوية في تنمية قيم المواطنة لدى طلابها بمدينة الطائف "دراسة ميدانية
Author
الصالح , مترك بن أحمد مهدي
Supervisor
صالح , محمد بن محمود عبده
Category
origins of Education
Type
Master
Year
1436
Hit
0
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور المدرسة الثانوية في تنمية قيم المواطنة لدى طلابها بمدينة الطائف "دراسة ميدانية" من وجهة نظر المعلمين والطلاب، كما هدفت إلى الكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات درجات استجابات أفراد العينة نحو دور المدرسة الثانوية في تنمية قيم المواطنة لدى طلابها بمدينة الطائف "دراسة ميدانية" من وجهة نظر المعلمين والطلاب، وكذلك الفرق بين المعلمين والطلاب في استجاباتهم. وتم التحقق من صدقها وثباتها، وكانت عينة الدراسة تشمل المعلمين، وعددهم (86) معلماً، والطلاب وعددهم (578) طالباً المسجلين في العام الدراسي (1436هـ/1437هـ)، واتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي الذي يقوم بالوصف والتحليل والمقارنة، واستخدم الباحث عدداً من الأساليب الإحصائية للوصول إلى نتائج الدراسة، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى ما يلي:- o دور المدرسة الثانوية في تنمية قيم المواطنة لدى طلابها بمدينة الطائف جاء بدرجة كبيرة لتنمية قيم المواطنة من وجهة نظر المعلمين، وكانت متوسط مقياس تنمية قيم المواطنة (4.126) وانحراف معياري (0.684). o دور المدرسة الثانوية في تنمية قيم المواطنة لدى طلابها بمدينة الطائف جاء بدرجة كبيرة لتنمية قيم المواطنة من وجهة نظر الطلاب، وكانت متوسط مقياس تنمية قيم المواطنة (3.768) وانحراف معياري (0.640). o لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوي (0.05) من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير (التخصص، والخبرة) للمعلم، تجاه دور المدرسة الثانوية في تنمية قيم المواطنة لدى طلابها، حيث جاءت قيم (t) جميعها غير دالة. o لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوي (0.05) من وجهة نظر الطلاب تعزى لمتغير التخصص (ثاني ثانوي، ثالث ثانوي)، تجاه دور المدرسة الثانوية في تنمية قيم المواطنة لدى طلابها، حيث جاءت قيم (t) جميعها غير دالة، ما عدا محور دور المعلم في تنمية المجال الاجتماعي، حيث جاءت قيمة (t) (2.376)، وهي دالة عند (0.018)، لصالح طلاب الصف الثاني الثانوي، حيث كان متوسط استجاباتهم (3.807)، وهي أعلى من متوسط الصف الثالث الثانوي (3.665). o كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوي (0.05) من وجهة نظر الطلاب تعزى لمتغير التخصص (علمي، أدبي)، تجاه دور المدرسة الثانوية في تنمية قيم المواطنة لدى طلابها، حيث جاءت قيم (t) جميعها غير دالة. o توجد فروق دالة إحصائياً بين المعلمين والطلاب تجاه دور المدرسة الثانوية في تنمية قيم المواطنة لدى طلابها، حيث جاءت قيم (t) جميعها دالة لصالح المعلمين.
فاعلية استخدام برنامج GSP
Author
عبدالله مستور صالح الجعيد
Supervisor
أحمد بن سالم الثقفي
Category
Educational Sciences
Type
Master
Year
1440
Hit
0
فاعلية استخدام برنامج GSP في التحصيل وتنمية التصور البصري المكاني لدى طلاب الصف الأول الثانوي سعت الد ا رسة الحالية إلى معرفة فاعلية استخدام برنامج GSP في التحصيل وتنمية التصور البصري المكاني لدى طلاب الصف الأول الثانوي ، واستخدم الباحث المنهج التجريبي، وقد قام الباحث باختيار عينة الد ا رسة بالطريقة العشوائية حيث تكونت عينة الد ا رسة من ) 37 ( طالب تم تقسيمهن إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، وقد استخدم الباحث اختبار مها ا رت التصور البصري المكاني و اختبار تحصيلي في وحدة التحويلات الهندسية والتماثل )القبلي والبعدي( أداة للد ا رسة، تم استخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية التي تتناسب مع هدف الد ا رسة ومتغي ا رتها وهذه الأساليب المتوسط الحسابي والانح ا رف المعياري للمتوسط والخطأ المعياري للمتوسط اوختبار مان ويتني Mann-Whitney U لمقارنة متوسطي رتب مجموعتين مستقلتين وحجم التأثير لاحصائية اختبار مان ويتني، وأظهرت نتائج الد ا رسة ما يلي: 1 يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى ) - 0.05 ( بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التصور البصري المكاني بمها ا رته )الاد ا رك المكاني والتدوير العقلي، والتصور المكاني(، ودرجته الكلية لصالح طلاب المجموعة التجريبية يعزى لاستخدام برنامج GSP . 2 يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى ) - 0.05 ( بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي بمستوياته )المعرفة، التطبيق، الاستدلال(، ودرجته الكلية لصالح طلاب المجموعة التجريبية يعزى لاستخدام برنامج GSP . وبناءً على هذه النتائج تم تقديم عدد من التوصيات من أهمها: اعتماد استخدام برنامج GSP القائم على أسلوب المحاكاة في مقر ا رت الرياضيات للم ا رحل المختلفة خاصة مع توفر استخدام الحاسوب في المرحلتين المتوسطة والثانوية، إعداد الدو ا رت للمشرفين والمعلمين لتدريبهم على استخدام است ا رتيجية برنامج GSP ، توفير أجهزة حاسب بواقع جهاز لكل متعلم ترتبط بشبكة مع جهاز رئيس للمعلم وذلك في معامل خاصة بتدريس الرياضيات، تضمين تنمية مها ا رت التصور البصري المكاني في قائمة الأهداف الخاصة بتدريس الرياضيات عامة بالم ا رحل المختلفة، تطوير المناهج الد ا رسية واث ا رؤها بمواقف تنمي لدى المتعلم مها ا رت التصور البصري المكاني، إعداد معلمي الرياضيات إعداداً تربوياً يمكنهم من استخدام أكثر من مدخل تدريسي لتنمية مها ا رت التصور البصري المكاني ضمن بيئة تعليمية تشجع على الحوار وابداء ال أ ري بحرية. كما اقترح الباحث تدريب معلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة على تدريس الرياضيات والهندسة باستخدام برنامج GSP ، تدريب طلاب المرحلة المتوسطة على استخدام برنامج GSP في استكشاف الخصائص والعلاقات الهندسية، ت زويد معامل الحاسب بنسخ تجربيه من برنامج GSP .
فعالية استخدام الألعاب اللغوية في تنمية بعض مهارات التمييز السمعي والفهم القرائي لدى تلميذات الصف الرابع الابتدائي
Author
الجعيد، هنادي عايض معيوض
Supervisor
د. محسن محمود عبد رب النبي
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2012
Hit
0
تحددت مشكلة هذه الدراسة في وجود ضعف لدى تلميذات الصف الرابع الابتدائي في بعض مهارات التمييز السمعي والفهم القرائي؛ ويرجع ذلك إلى أن بعض المعلمات ليس لديهن دراية كاملة بمهارات القراءة، وإلى عدم استخدام أساليب ومداخل تدريسية جديدة في تدريس القراءة والاستماع، وكذلك سلبية دور التلميذة واعتمادها على المعلمة في التوصل لمعاني المفردات، واستخراج أفكار الدرس، وهدفت الدراسة إلى تعرف فعالية الألعاب اللغوية في تنمية بعض مهارات التمييز السمعي والفهم القرائي لدى تلميذات الصف الرابع الابتدائي. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ استخدمت الباحثة المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي، حيث طبقت الدراسة على عينة بلغ حجمها (۲۰) تلميذة من تلميذات الصف الرابع الابتدائي بالطائف، تم توزيعهن على مجموعتين: تجريبية مكونة من (۳۰) تلميذة استخدمت أنشطة الألعاب اللغوية، وضابطة مكونة من (۳۰) تلميذة استخدمت الأنشطة المعتادة. وتمثلت أدوات الدراسة في قائمة لبعض مهارات الفهم القرائي لتلميذات الصف الرابع الابتدائي، وبناء اختبارين في بعض مهارات الفهم القرائي والتمييز السمعي طبقا قبليا وبعديا؛ بعد التأكد من صدقهما وثباتهما، وقائمة بأهم الألعاب اللغوية المناسبة التلميذات الصف الرابع الابتدائي، وإعداد دليل المعلمة وكراسة أنشطة التلميذة. وقد استخدمت الباحثة عددا من الأساليب والمعالجات الإحصائية وصولا لنتائج الدراسة، منها: اختبار (ت) للفروق بين المجموعات المستقلة، واختبار تحليل التباين متعدد المتغيرات التابعة MANOVA ، واختبار حجم التأثير (مربع إيتا)، وبعد إجراء التحليلات الإحصائية أسفرت النتائج عن : 1- وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوی (0.05) بين متوسطات درجات تلميذات المجموعتين التجريبية والضابطة (لصالح المجموعة التجريبية) في القياس البعدي لاختبار مهارات التمييز السمعي (المهارات الفرعية والدرجة الكلية). ۲- وجود تأثير مرتفع لاستخدام أنشطة الألعاب اللغوية في تنمية بعض مهارات التمييز السمعي والدرجة الكلية. 3- وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوی (0.05) بين متوسطات درجات تلميذات المجموعتين التجريبية والضابطة (لصالح المجموعة التجريبية) في القياس البعدي لاختبار مهارات الفهم القرائي. 4- وجود تأثير مرتفع لاستخدام أنشطة الألعاب اللغوية في تنمية بعض مهارات الفهم القرائي. وقد أوصت الدراسة بضرورة استخدام الألعاب اللغوية في تدريس مهارات اللغة العربية في المرحلة الابتدائية على وجه الخصوص وسائر المراحل التعليمية ؛ لما له من أثر إيجابي في تنمية تلك المهارات ، وإعداد أدلة لمعلمات اللغة العربية لكل صف من الصفوف العليا بالمرحلة الابتدائية يتضمن أهم المهارات اللغوية المناسبة للتلميذات ، وبعض أساليب وطرق تنميتها، وأهم التوجيهات والإرشادات الخاصة بذلك ، وضرورة إعادة صياغة مقررات اللغة العربية للصفوف العليا من المرحلة الابتدائية ؛ بحيث تدرس مهارات اللغة بطريقة كلية تكاملية بدلا من استخدام فروع اللغة، وتدريب معلمات المرحلة الابتدائية على تشخيص أسباب الضعف القرائي والاستماعي لدى تلميذات المرحلة الابتدائية ، وكيفية تقديم الأساليب العلاجية لهذا الضعف.
فعالية استخدام خرائط المفاهيم في التحصيل وتنمية بعض مهارات معالجة المعلومات في العلوم الطالبات المرحلة المتوسطة
Author
الحمياني، ريم إبراهيم صالح
Supervisor
أ.د. حمدي عبد العظيم محمد البنا
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2010
Hit
0
فعالية استخدام خرائط المفاهيم في التحصيل وتنمية بعض مهارات معالجة المعلومات في العلوم الطالبات المرحلة المتوسطة مشكلة البحث: تمثلت مشكلة البحث في قصور طرق تدريس العلوم التقليدية في تنمية التحصيل وبعض مهارات معالجة المعلومات في العلوم لطالبات المرحلة المتوسطة؛ مما يستدعي استخدام طرق تدريس أخرى للتصدي لهذه المشكلة، ولذا حاول البحث الحالي الإجابة عن السؤال الرئيس التالي: ما فعالية استخدام خرائط المفاهيم في التحصيل وتنمية بعض مهارات معالجة المعلومات في العلوم لطالبات المرحلة المتوسطة؟ وتفرع من هذا السؤال الرئيس الأسئلة التالية: 1- ما فعالية استخدام خرائط المفاهيم في تنمية التحصيل في العلوم لطالبات الصف الثاني متوسط؟ 2- ما فعالية استخدام خرائط المفاهيم التعاونية في تنمية التحصيل في العلوم لطالبات الصف الثاني متوسط ؟ 3- ما فعالية استخدام خرائط المفاهيم في تنمية بعض مهارات معالجة المعلومات في العلوم لطالبات الصف الثاني متوسط؟ 4- ما فعالية استخدام خرائط المفاهيم التعاونية في تنمية بعض مهارات معالجة المعلومات في العلوم لطالبات الصف الثاني متوسط؟ أهداف البحث: 1- تعرف فعالية استخدام خرائط المفاهيم في تنمية التحصيل في العلوم لطالبات الصف الثاني متوسط. 2- تعرف فعالية استخدام خرائط المفاهيم التعاونية في تنمية التحصيل في العلوم لطالبات الصف الثاني متوسط. 3- تعرف فعالية استخدام خرائط المفاهيم في تنمية بعض مهارات معالجة المعلومات في العلوم لطالبات الصف الثاني متوسط. 4- تعرف فعالية استخدام خرائط المفاهيم التعاونية في تنمية بعض مهارات معالجة المعلومات في العلوم الطالبات الصف الثاني متوسط. نتائج البحث: توصل البحث للنتائج التالية: 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين متوسطات درجات المجوعة الضابطة ومتوسطات درجات المجموعة التجريبية الأولى في مستوى التذكر، واختبار التحصيل الدراسي ككل لصالح المجموعة التجريبية الأولى، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة ومتوسطات درجات المجموعة التجريبية الأولى في مستوى الفهم، والمستويات العليا، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة ومتوسطات درجات المجموعة التجريبية الثانية في مستوى التذكر، ومستوى الفهم ، والمستويات العليا، واختبار التحصيل الدراسي ككل، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية الأولى ومتوسطات درجات المجموعة التجريبية الثانية في مستوى التذكر، ومستوى الفهم، والمستويات العليا، واختبار التحصيل الدراسي ككل" . 2-"لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية الأولى في مهارة التفسير، ومهارة تحديد العلاقات السببية، ومهارة تحديد علاقات التناظر، واختبار مهارات معالجة المعلومات ككل، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة0.05 بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية الأولى في مهارة تحديد العلاقات الارتباطية لصالح المجموعة الضابطة، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة ومتوسطات درجات المجموعة التجريبية الثانية في مهارة التفسير، ومهارة تحديد العلاقات الارتباطية، ومهارة تحديد العلاقات السببية، ومهارة تحديد علاقات التناظر، واختبار مهارات معالجة المعلومات ككل، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية الأولى ومتوسطات درجات المجموعة التجريبية الثانية في مهارة التفسير، ومهارة تحديد العلاقات الارتباطية، ومهارة تحديد العلاقات السببية، واختبار مهارات معالجة المعلومات ككل، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية الأولى ومتوسطات درجات المجموعة التجريبية الثانية في مهارة تحديد علاقات التناظر لصالح المجموعة التجريبية الثانية.
A Proposed Model Based on the Use of Web 2.0 for the Development of English Writing Skills of Female Students in English Language Centers
Author
السفياني ، دلال بسيس مرزوق
Supervisor
Dr. Mohammed M. Al-Sofyani
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2017
Hit
0
The study aimed to design a proposed model for developing English writing skills using web 2.0 tools and explore its acceptance level from instructors' and students' perspectives. The study adopted the descriptive methodology using mixed method research design. Eight female instructors responded to the instructors' questionnaire and five of them participated in the interview. Also, twenty female students responded to the students' questionnaire. To analyse the quantitative data, the means of participants' responses were calculated. In addition, the thematic analysis was used to explain the qualitative data. Both instructors and students who participated in the current study accepted the proposed model. Despite of the technological advancement and students' fond of technology, some problems with relevance were mentioned such as non-equipped classrooms, and difficulty of internet access. Based on the results of the study, the most important recommendations were: using technology, especially the proposed model in teaching writing at ELC, having classrooms equipped and enabling students to use it inside and outside the class period.
A Proposed Software Based on the Use of Augmented Reality for Acquiring English Language Vocabulary among Primary Stage Students
Author
النمري ، ذكرى صالح سلمان
Supervisor
Dr. Hamad Homoud Alsowat
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2019
Hit
0
This study aimed at investigating the effectiveness of Augmented Reality (AR) on developing fourth grade primary students' vocabulary acquisition. The sample of the descriptive study comprised 255 primary stage participants (119 male and 136 female). The sample of the experimental study consisted of (112) male and female students, 20 students (10 male and 10 female), two teachers (one male and one female) who taught the experimental groups, and 10 parents (10 male and 10 female) for conducting the interviews. Students were divided into two experiment groups; male (n=24) and female (n=32), and two control groups; male (n=24) and female (n=32), studying English language book (Get Ready 2) at Taif public schools, Saudi Arabia. The study employed the mixed-method approach; the embedded mixed methods design. The quantitative tools that were used in the study were: technology use survey, a vocabulary test, an observation card and usability survey. While the qualitative tools were: semi-structured interviews for teachers, students and parents. The findings indicated that almost all the students use technology at home. Most of them used technology for learning in general and for learning English in particular. Also, There were statistically significant differences between the mean scores of the study groups in the vocabulary posttest in favor of the experimental groups. Additionally, there were statistically significant differences between the mean scores of the study groups in the vocabulary posttest due to gender and the interaction between the teaching method and gender. Besides, there were no statistically significant differences between the mean scores of students' perception of using the proposed augmented reality software for acquiring English language vocabulary due to gender. Moreover, the teacher's views towards the appropriateness of the proposed software for vocabulary acquisition at the primary stage were positive. Finally, the findings revealed essentially positive opinions regarding the usefulness of the experiment.
An Analytical Study of Intermediate Stage English Language Course's Revision Units in the Lights of Alternative Assessment Principles
Author
الفريم، امل سعد سعيد
Supervisor
Dr. Abdulrahman Abdullah Alakhtar
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2014
Hit
0
The present study is intended to determine the rationale behind English language course's revision units, investigate to what extent do intermediate stage English language course's revision units meet the alternative assessment principles, and propose guidelines to reconstruct the activities in those units in the light of the alternative assessment principles. The study adopted the content analysis technique based on the descriptive methodology. The researcher designed the checklist of alternative assessment principles , in order to ask jury to get their opinion upon the most appropriate principles for intermediate stage English language learners. After modifying the checklist, the researcher designed the content analysis card to collect the needed data. The research sample was the first revision unit from each term in each grade consist of pupil's books, work books, and teacher's books at KSA intermediate stage. The results showed that the average score of the revision units' activities in intermediate English language course books was very weak in meeting the alternative assessment principles. The pupil's books scored 1.11, workbooks scored 1.17 and finally teacher's books scored 1.1 out of 3.00 . The difference of quantity and quality of revision units' activities caused the miss logical connection between the revision units' activities of pupil's books, work books, and teacher's books in dealing with alternative assessment principles. Based on the study findings, guidelines to reconstruct intermediate stage English language course's revision units in the light of the alternative assessment principles were propose.
An analytical Study of Secondary Stage English Textbooks’ Cultural Content in The Light of Globalization Challenges
Author
الثبيتي، فاطمة سفران خلف
Supervisor
Abdulrahman Abdullah Al-Akhtar
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2014
Hit
0
The present study aimed at identifying the extent of the inclusion of cultural content in the English textbook "Flying High " in the light of globalization challenges. Thus, this analytical study intended to answer the following question: to what extent does the English textbook "Flying High" include the cultural content in the light of globalization challenges? The researcher conducted the descriptive analytical approach to answer the research question. The material of the study consisted of the English textbook of 1st Secondary Stage "Flying High" , level (1) which is taught in some schools in Saudi Arabia. A content analysis tool was prepared by the researcher for collecting data depending on theoretical framework. The results of the study can be summarized as follows:1)Local cultural content" received the lion's share of total cultural contents in (56.8%) for big "C" culture and (63.5 %) for small "c" culture. 2)Target cultural content received (16,2%) for big "C" culture and (25,4%) for small "c" culture. 3)International cultural content received(27%) for big "C" culture and (11,1%) for small "c" culture. Therefore, the results revealed that there is an extensive use of local cultural references while there is an obvious absence of many other target and international cultural contents. It is also clear that cultural elements are presented in many positions, but in a superficial and narrow way as the frequencies show a high concentration on certain elements and ignoring the others without taking into consideration the cultural issues which form an important base for the development of intercultural communicative competence ICC, cultural identity and cultural awareness that prepare students in the era of globalization. Based on the findings of the study, several suggestions for enhancing the cultural content of English textbooks have been offered.
Evaluating Activities of KSA Intermediate English Language Course in the Lights of the Principles of Learner-Centered Instruction
Author
الثبيتي ، ليلى خلف عيضه
Supervisor
Dr. Mahmoud Mohammed Mohasseb
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2013
Hit
0
Evaluating Classroom Management Skills of Female English Language Teachers at Elementary Stage in the Light of Active Learning Principles
Author
الثقفي ، نسيم سفر
Supervisor
Dr. Marwan Rasheed Arafat
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2014
Hit
0
Evaluating Classroom Management Skills of Female English Language Teachers at Elementary Stage in the Light of Active Learning Principles
Author
الثقفي، نسيم سفر
Supervisor
Dr. Marwan Rasheed Arafat
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2014
Hit
0
The present study intended to investigate to what extent do the classroom management skills (CMS) of Saudi female English language teachers meet active learning priciples. The study adopted a descriptive methodology, using a observation sheet and a questionnaire which were applied to 25 English language teachers; through them the researcher could determine to what extent do the classroom management skills of Female English language teachers at elementary stage match active learning principles (ALP). The obtained results showed that despite the importance of active learning as one of the recent trends in education, they were not treated seriously in the field of education; English language teachers need effective training programmes in teaching strategies, especially active learning strategies because they still use traditional methods such as lecturing and grammar translation methods in their teaching.
Evaluating KSA Primary Stage English Language Course in the Lights of Active Learning Principles
Author
العصيمي ، منال نوار راجح
Supervisor
Dr. Mahmoud Mohammed Mohasseb
Category
Curriculum and techniques of education
Type
Master
Year
2013
Hit
0
Self-Regulated Learning Strategies and Writing Self-Efficacy as Predictors of EFL Female Saudi Students' Writing Achievement at Taif University
Author
الغامدي، آمال علي عوضه
Supervisor
Nasrah Mahmoud Ismail
Category
English Language - Linguistics
Type
Master
Year
2016
Hit
0
This study investigated the effects of self-regulated learning strategies in writing and writing self-efficacy as predictors of EFL female students‟ writing achievement. Two-hundred eighteen female English majors at Taif University, whose academic levels were third, fourth and sixth levels, participated in this study. The primary aims of the study were to explore the following issues:(1) there were statistical significant differences between students at different academic levels in terms of self-regulated strategies and writing self-efficacy; (2) there were positive relationships between self-regulated learning strategies, writing self-efficacy and students‟ writing achievement; and (3) self-regulated learning strategies and writing self-efficacy could predict Taif University female students' writing achievement. Students were asked to respond to a questionnaire on a five point Likert-scale using Zumbrunn‟s (2010)to measure students‟ writing self-regulation. They also were asked to respond to the current researcher‟s Writing Self-Efficacy Questionnaire. One-way ANOVA and multiple regression, t-test, Pearson coefficient correlations were used to analyse the data. Findings showed that there were significant differences between students in their use of self-regulated learning strategies and writing self-efficacy according to their academic levels, in favor of the higher academic levels. The findings also showed significant positive correlational relationships between self-regulated learning strategies, writing self-efficacy, and students‟ writing achievement. Finally, self-regulated learning strategies in writing and writing self-efficacy predicted students‟ writing achievement.